Inbound marketing är något som många företag använder sig av numera. En CTA är ett sätt att få en potentiell kund att göra det du vill, utan att du själv behöver göra något direkt. Den här artikeln förklarar hur.
Varför en CTA är bra
En CTA eller call to action uppmanar indirekt en person till handling. Det här är ett bra sätt att få en potentiell kund att agera. Det kan handla om att personen ska köpa något, ladda ner något, registrera sig för att få något eller ta del utav någon form av erbjudande.
CTA går i linje med inbound marketing då kunden själv måste ta initiativet. Bara för att man uppmanar till att göra något innebär det inte att de faktiskt gör det. De måste själva klicka på CTA knappen eller länken och sedan genomföra det hela. Kunden måste ta steget, du som företag jagar inte efter.
Bra att ha koll på
Se till att din CTA är tydlig och synlig. Det ska vara klart för kunden vad de uppmanas göra och hur. Var noga med att den landningssida som personen hamnar på efter att ha klickat på din CTA är intresseväckande och att det blir tydligt vad nästa steg är.
En annan bra grej för inbound marketing
Marknadsföring genom nyhetsbrev är också ett effektivt alternativ för inbound marketing. När personer själva registrerar sig på din hemsida eller liknande för att få nyhetsbrevutskick så är ju marknadsföringen på deras egna initiativ. Kunderna kommer alltså till ditt företag.
Det är en bra idé att använda sig av en väldesignad plattform när du gör e-postmarknadsföring. Paloma är ett bra exempel på en sådan plattform. Paloma har flera olika användbara, enkla och tidssparande funktioner och verktyg. Med denna plattform kan du designa snygga nyhetsbrev, planera, skicka och analysera din marknadsföring, vart du än är. Det enda du behöver är en enhet och internetuppkoppling.